lördag 12 maj 2012

Long time - no seeing

Jag har haft lite ångest över att jag inte varit så aktiv i min blogg, men tänkte:
Bättre sent än aldrig
 Denna vecka har vi jobbat med film på Rutsborgskolan, treorna har satt igång med att göra filmer om våra asagudar, medan sjuorna gör reklamfilmer om skolan eller "vad gör du om det börjar brinna på skolan".
Jag hade en genomgång för treorna i hur man enkelt skapar greenscreen-klipp och hur man redigerar i iMovie. Nu har de satt igång att filma sina olika scener. De använder MacBookens inbyggda webbkamera och Photo Booth. Sedan skall jag återkomma till klassen och hjälpa till när de skall redigera sina filmer.
Sjuorna är det lite knepigare med. De filmar med den utrustning som de har tillgång till: Videokamera, digitalkamera och telefon. Resultatet blir säkert jättebra, men just nu sitter vi med ett stort antal filmklipp i ett antal videoformat. Eftersom vi skall redigera filmerna i Windows Movie Maker så måste alla filmklippen vara i ett filformat som WMM gillar. Därför har jag testat ett antal konverteringsprogram, både online och "offline". Man blir smått gråhårig av detta. Onlinekonverterare accepterar inte filer över 100MB, har en begränsning på antal nedladdningar/dygn. Gratis konverterare för lokal installation visar sig lägga ett vattenmärke över delar av filmen (försvinner om man betalar en slant). När man väl hittat en som funkar, så börjar WMM gnälla på att den inte fattar codec osv osv.
Igår hittade jag i alla fall sidan http://www.pazera-software.com/. Där erbjuds ett antal konverteringsprogram och jag har testat att konvertera MOV till AVI och fått WMM att vilja importera filerna. Man kan konvertera många filer på en gång, så jag tog grupp för grupp.
På måndag skall jag testa om det funkar på skolans datorer.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar