tisdag 9 oktober 2012

Sharing is caring

Idag anordnade Pedagog Malmö en iPad-knytkonferens. Det var en trevlig och inspirerande tillställning där det bjöds på en smörgåsbord av inspiration, information, instruktion och diskussion kring användandet av iPad i skola och förskola.

Givetvis kunde jag inte låta bli att skriva upp mig på "gridden". Så jag passade på att prata och visa lite "Skapa film med iPaden". Det blev lite stop-motion, greenscreen, iMovie, stumfilm och videoeffekter.
Den största skillnaden mellan datorn och iPad är att på datorn har man flera funktioner i ett program, på iPaden har man flera appar med en funktion. När man arbetar med film så blir videoredigeringsappen (iMovie eller Pinnacle Studio) navet i hjulet. Det är där man samlar ihop sina greenscreen-, Stop-motion, Skitch klipp och bilder.

Jag passade även på att testa min iPadhållare som Sten (Slöjdlärare i Bjärred) hjälpt mig att konstruera. En vacker gadget i oljad ek.

Ett STORT tack till arrangörer och deltagare! Jag fick en hel del tips om appar, och dessa ska jag testa och recensera.

Tack till Nu skall jag fortsätta att leka med iPad, stop-motionapparna och min färgglada lera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar