tisdag 23 oktober 2012

Stop, in the name of love

Nu har jag hunnit testa några stop-motiona appar till iPad och kan konstatera:

Det känns lite som en Blondinbella/Kissie klyscha, men jag verkligen älskar appen Stop Motion Studio  HD

Den kostar 7 kr, och det är inte så mycket. Men sedan finns det tilläggsfunktioner som man kan köpa till och de kostar några kronor styck:

  • Greenscreen 7 kr
  • Import images 7 kr
  • Remote camera 7kr
  • Paint 7 kr
  • Movie effects 7 kr
  • Alla tillägg 28 kr
Jag har köpt in alla tillägg och tycker att Greenscreen och Paint funktionerna var användbara. Att kunna importera bilder från bildbiblioteket har jag ännu använt och movieeffects gör att du kan göra filmen svart/vit, sepia, negativ osv. Det finns säkert användningsområden för dessa funktioner, men jag har inte hittat dem än.
Med remote camera så använder du din iphone som kamera och sköter exponering, redigering osv med din iPad, eller tvärtom. En bra funktion eftersom iPaden kan röra sig när man tar bilder om man inte har ett stadigt stativ. Problemet är att i de flesta kommunala nät så funkar det inte att synka iPad/iphone med varandra. En lösning är att man använder en egen trådlös router som man inte ansluter till något nätverk. Sen kopplar min upp sig mot routerns nät.

Jag tycker, som sagt, mycket om denna app och den är lätt att komma igång med. De färdiga filmerna kan man spara i bildalbumet och lägga in i iMovie eller så kan du lägga upp dem direkt på bland annat youtube.

Om man skall jobba med stopmotion så rekomenderar jag att man har någon form av stativ/hållare för att hålla iPaden stadig. Det finns speciella baksidor med stativgänga att köpa, man kan använda ett litet bordsstaffli eller så kan man konstruera något själv. Jag har testat att använda mig av en provrörshållare som jag lånat från NO-n. Sedan har jag tillsammans med skolans slöjdlärare gjort en liten trähållare som jag kan sätta på ett vanligt fotostativ.

Du hittar lite videos i min youtube-kanal, Bland annat en films som visar hur man jobbar med app-en.




2 kommentarer:

  1. Hej Hannes! Tack för en utmärkt film om Stop Motion Studio. Nu vet jag tillräckligt för att hjälpa andra på traven. Vet inte om det bara är jag som hade problem med låg utstyrning för just den filmen (fick skruva upp alla högtalarreglage på max)?

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Kul att höra. Jag är medveten om att mitt tal blev lite svagt, jag slängde ihop filmen kring midnatt och det är lite meckigt att ställa in rätt ljudnivåer. Jag streamade ipadens bild & ljud mha AirPlay till min MacBook och använde sedan iShowU att spela in bildskärmen och mitt tal.
    Ska vara mer noggrann nästa gång. Kan ev hinna in på nästa C D.

    SvaraRadera