onsdag 13 november 2013

Nya iMovie (Mavericks)

Det är ett tag sedan jag uppgraderad min mac till det nya operativsystemet Mavericks.
I samband med detta så fick jag även de nya versionerna av bland annat  iMovie och iWorks.
Tänkte att jag skulle se om det var någon skillnad mellan den "gamla" och den "nya" versionen.
Det var det och det var väldigt mycket, dessutom!
Jag kan lugnt säga att jag INTE är riktigt nöjd, det känns som att jag får lägga ner lite tid på att lära mig alla nyheter och hur man gör.
Eftersom jag är lite Greenscreen-nördig så började jag med att lära mig hur man skall lägga på den effekten i Nya iMovie.
Precis som tidigare drar man först över bakgrunden (video eller stillbild). Sedan skall man dra sitt "greenscreen-klipp" och lägga det ovanför bakgrunden (inte över, som tidigare).
Sedan får man klicka på "justera" (hittar du ovanför förhandsgranskningsfönstret) och där välja vilken effekt du vill lägga på (bild-i-bild, sida-vid-sida eller greenscreen).
Sen är det klart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar