fredag 3 oktober 2014

iMovie på iPad

Igår hade alla sjuor och åttor på en temadag. Ett av passen var att lära sig iMovie på iPad tillsammans med mig. Insåg då att det hänt en del i iMovie, så jag funderade på att kanske göra en liten instruktionsvideo.
Senare på dagen så satt jag och läste nya inlägg i en av alla iPad-frupperna på Facebook och där var det några som efterlyste filmredigeringsfunktioner, funktioner som jag "upptäckt" att de numera fanns i iMovie. Satte mig lite för sent igår kväll och började göra en film, och fortsatte allt för länge igår natt med att göra en film om hur iMovie på iPaden ser ut och fungerar. Nu är den i alla fall klar!

Den är i 2 delar:  
 Del 1 - vi startar appen, väljer ett tema, tittar på vad de olika delarna är (granskningsruta, media-arkiv, redigeringsfält), hur man infogar videoklipp (både direkt med kameran och tidigare filmat material), ändra ordning på klippen, hur man trimmar och klipper i videoklippen, övergångar, slowmotion och frysa filmklipp, ändra ljudvolym, ändra "färgton" på klipp&bilder

Del 2 - infoga bilder, ändra visningstiden på en bild, Ken Burns-effekten (hur man använder den och minimerar den), infoga videoklipp "special" (bild-i-bild, ersätt, sida-vid-sida), infoga temamusik och ljudeffekter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar